Tiedote 14.3.2017: Vaikuttavassa Talviriehassa kaivattiin tolkkua kaavoitukseen

Kaavakarttaan piirretylle Jokeri 2 –ratikkareitille ei tahtonut nyt löytyä kannatusta.

Vaikuttavan Talviriehan 12.3.2017 yhteydessä ollut vaalipaneeli oli Pro Tuomarinkylän lähtölaukaus kuntavaaleihin. Puheenjohtaja Anu Heinonen avasi tilaisuuden kertomalla, että asukkaiden ehdotus säästää alue peruuttamattomalta tuholta on perin yksinkertainen: Raide pois peltojen keskeltä. Vanhan Tuusulantien kaarre oikaistaan. Sen ja Tuusulanväylän väliin asuntoja tuhansille ja raide palvelemaan heitä ja nykyisen bussijokerireitin varrella olevia.

Paneelissa seitsemän uuteen valtuustoon pyrkivää ehdokasta sai kertoa, miksi asukkaiden ehdotus Tuomarinkylän kartanoalueen pelastamiseksi ei kelpaa poliitikoille. Nykyvaltuutetuista paneeliin olivat saapuneet kaupunkisuunnittelulautakunnan puheenjohtaja Risto Rautava kokoomuksesta, kaupunginhallituksen jäsen ja keskustan pormestariehdokas Laura Kolbe, vihreiden Jarmo Nieminen, vasemmiston Sirkku Ingervo ja ruotsalaisten Björn Månsson. Lisäksi paneeliin osallistuivat demarien varavaltuutettu Tarja Kantola ja perussuomalaisten ehdokas Anne Vuori. Paneelin juontajaksi oli kutsuttu toimittaja Leena Pakkanen.

”Yleiskaavan teon aikana meitä asukkaita on pyydetty osallistumaan ja sitten kun olemme osallistuneet, sillä ei ole ollut vaikutusta. Kaupunki pyytää meiltä mielipidettä ja asiantuntemusta, miksi sitä ei sitten kuulla”, Heinonen kysyi ja luovutti tilaisuuden vetovastuun Pakkaselle.

Pakkanen esitteli lyhyesti panelistit, jonka jälkeen hän pyysi saada kuulla ensin suurimpien valtuustoryhmien eli kokoomuksen, vihreiden ja demareiden vastauksen asukkaille, sillä ne olivat ratkaisijan asemassa yleiskaavasta päätettäessä.

Risto Rautava halusi korostaa, että Helsingin yleiskaava on valtava, tuhannen asian kokonaisuus. Tuomarinkylään se tietää ”5 000 asukasta plusmiinus jotain, eikä lähimpään 10 vuoteen olla tulossa”.

Rautava toi myös esiin, että Tuomarinkylässä rakentamisalaa vähennettiin neljä hehtaaria, johon yleisöstä kuului välitön vastine, että ”poistitte kyllä, mutta lisäsitte muitten hehtaarien tehokkuutta niin, että nyt tänne on tulossa 3 500-7 500 ihmistä eli tuplasti”.

Lisäksi Rautava oikaisi, että tuomarinkyläläisiä on kyllä kuultu, sekä poliitikot että virkamiehet kaupunkisuunnitteluvirastosta ovat tavanneet ja on neuvoteltu.

Heinonen myönsi ja kiitteli, että tavattu on, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta: ”Alueelta on tehty 580 muistutusta, joka on leijonan osa, eniten koko kaupungissa, ja tässä ollaan”.  Lopputulema tapaamistenkin jälkeen on, että koirakeskus jää kerrostalojen alle, peltojen läpi tulee kaksi pikaraitiolinjaa ja ratsastuskeskus amputoidaan. Suunnitelma on vastoin maakuntakaavaa, jonka pitäisi ohjata yleiskaavaa.

Yleiskaavaan piirretty kartanoalueen tuho ei onneksi ole varmaa

Vaikka valtuusto on jo hyväksynyt yleiskaavan, ei siihen piirretty kartanoalueen tuho ole onneksi varmaa. Valtuuston päätöksestä on tehty Helsingin hallinto-oikeudelle 43 valitusta. Myös Pro Tuomarinkylän taustayhteisöt ja -henkilöt ovat valittaneet kaavasta. Uusi valtuusto voi myös jättää yleiskaavan toteuttamatta osaksi tai kokonaan.

Leena Pakkanen irvaili hyväntuulisesti mutta tiukasti, että ”vihreät ajavat kaksilla rattailla. Lähettävät tilaisuuksiin luontoihmisiä ja sitten valtuustossa tekevät päätöksiä, joissa tuhoavat kaiken vihreän”. Vihreiden Jarmo Nieminen vastasi, että joka puolueesta löytyy kulttuuri- ja luontoväkeä, mutta he ovat vähemmistö. Nykyään puolueissa on vallalla urbanismi.

”Toinen on pöhinäjengi ja toinen pöhisee vähän vähemmän”, tuumi Nieminen ja toivoi ihmisten äänestävän hänenlaistaan porukkaa, joka tuo luontoarvot takaisin.

Siis luontovihreitä, tulkitsi Pakkanen ja sai yleisön hymyilemään.

Sdp:ltä ei nykyvaltuustossa ole Tuomarinkylälle herunut sympatiaa. Nyt Tuomarinkylään oli lähetetty ensimmäistä kertaa demari, joka tunnusti, että hänelle yleiskaavan vaikein kysymys oli Tuomarinkylä, koska perheessä on hevosharrastusta.

”Yleiskaava oli kokonaisuus. Ei sitä saanut repiä sieltä eikä täältä. Poliitikko, joka menee torille sanomaan, että rakennetaan vähän vähemmän asuntoja ja säilytetään se koirakeskus – semmoinen keskustelu on tosi vaikeaa”, demarien Tarja Kantola pyöritteli ja piti Pro Tuomarinkylän tekemää vaihtoehtokaavaa tärkeänä.

Vasemmiston Sirkku Ingervo puolusti Tuomarinkylän sekä hevos- että koiratoimintaa voimakkaasti, ja toi esiin turvallisuuden. Hänellä oli karvaita kokemuksia siitä, mitä vaaroja kovaa tulevan auton ja sitä säikähtävän hevosen kohtaamisissa on.

Keskustan Laura Kolbe vastusti ajatusta, että asiat ovat valtuutetulle tärkeitä silloin, kun ne liippaavat omaa elämää. Valtuutetun pitää katsoa kokonaisuutta. Lisäksi hän oli valmis kyseenalaistamaan koko yleiskaavan ja ennusti, että kaavoitusta tehdään tulevaisuudessa digitekniikan avulla asukkaita kuunnellen, etteivät kaavat päädy oikeussaleihin.

”Nyt mennään tällä ja odotetaan, mitä juristit sanovat.”

Perussuomalaisten Anne Vuori oli sitä mieltä, että Helsingissä voidaan rakentaa ylöspäin, jopa 20-kerroksisia taloja, jos paikka on sopiva, eikä vain 3-4 kerrosta. Tuomarinkylä piti hänen mielestään säästää.

”Don’t destroy this area”

Rkp:n Björn Månsson siteerasi mukailemalla Ronald Reaganin retoriikkaa Berliinin muurilta: ”Mr Rautava, Mrs Kantola, plus harmaat vihreät. Don’t destroy this area”.

Paneelin ehkä tärkein hetki koettiin, kun Pakkanen kysyi yleisön yllyttämänä, ketkä haluavat linjata Jokeri 2 -pikaraitiolinjan kaavakartan mukaan ja ketkä maakuntakaavan mukaisesti, johon asukkaiden vaihtoehtokaava perustuu. Yleiskaavakartan mukaiselle linjaukselle ei kättennostoäänestyksessä tahtonut löytyä yhtäkään kannattajaa, mikä nauratti yleisöä.

Enemmänkin olisi paneeliin ollut tulijoita, mutta järjestäjät rajasivat osallistujamäärää, että kaikki ehtisivät puhua. Yleisössä oli kuitenkin ilahduttavasti useita ehdokkaita kuuntelemassa. Seitsemän panelistia mahdollistivat myös yleisön osallistumisen keskusteluun, ja paneelille varattu tunti kului nopeasti.

Samaan aikaan ulkona oli käynnissä lapsille suunnattu ohjelma. Siitä ja lasten riemusta kertovat parhaiten valokuvat. Vaalipaneelista kuvattu video julkaistaan sen tultua editoiduksi.

Lisätietoja:
Anu Heinonen
puheenjohtaja, Pro Tuomarinkylä
p. 040 723 6279 anuoheinonen@gmail.com

2 kommenttia artikkeliin ”Tiedote 14.3.2017: Vaikuttavassa Talviriehassa kaivattiin tolkkua kaavoitukseen”

1. Pro Tuomarinkylän huolena ei ole se toteutuuko yleiskaava nyt vai kymmenen vuoden kuluttua, siinä mielessä Rautavan lausuma ei lohduta.

Lainvoimainen yleiskaava muuttaisi Tuomarinkylän RIihi- ja Uusipellot rakennusmaaksi. Se oikeuttaisi asemakaavoittamaan suuren asuinalueen pelloille nyt tai myöhemmin. Jos yleiskaavaa ei kyseenalaisteta ja etsitä parempaa vaihtoehtoa nyt, on peli menetetty, sillä asemakaavoituksessa päästään vaikuttamaan vain huomattavasti merkityksettömämpiin asioihin.

Emme halua menettää Tuomarinkylän arvoja kymmenenkään vuoden kuluttua, vaan vaalia kulttuuriperintöä ja puolustaa viher- ja virkistys- sekä naisvaltaisten lajien harrastusaluetta.

Vastaa
  2. Risto Rautava halusi korostaa, että Helsingin yleiskaava on valtava, tuhannen asian kokonaisuus, ja että lähimpään 10 vuoteen ei olla tulossa. Asukkailla ei siis ole mitään syytä huoleen.

Vastaa

Jätä kommentti